![[Resim: 3546852.jpg]](https://cdn.iha.com.tr/Contents/images/2021/02/3546852.jpg)
Güvenlik zafiyetlerinin e-ticaret alanında dolandırıcıların hedefi olduğunu da belirten Aytaç Kömür “Siteniz güvenli değilse kopyalanmaya ve dolandırıcılığa açık ülkü kazanç. E-ticaret sitenizi kurarken emniyet zafiyeti olmamasına dikkat etmeniz, bunun için emniyet açıklarını zorunlu testlerle sağlamanız önemlidir. Huysuz durumda güvenlik açığınızın mağdurlarının şikâyetlerine maruz kalırsınız” diye konuştu.
Kömür, “Pandemi döneminde gelişen e-ticaret yönelimine aleyhinde hem tüketicilerin dolandırılmamak hem de yeni sanal mağaza kuran markaların güven duygusu oluşturması için dikkat etmesi gereken hususlar bulunuyor” diye ekledi ve hususları şu şekilde açıkladı:
“Minik işletmelerin/markaların e-ticarete antre yaparken uyarı etmesi gereken hususlar; E-ticarete girecek küçük işletmeler veya kurumlar ilk önce pazaryerlerinden markalarının adını duyurmalı, mağazalarının bilinirliğini arttırmalı ve tüketicilerde güven algısı oluşturmalıdır.
Küçük işletmelerin bir öteki önemli ödevi site kurulumu yaptırırken e-ticaret daha alçak yapısını güvenle oluşturmaktır, bu sebeple bilmedikleri ucuz hizmet sağlayıcılardan web site ve daha alçak yapı çalışma hizmetini almamalarıdır.
Kendilerini, markalarını, hakkında alanlarını, iade ve satın alma süreçlerini disiplinle açıklayarak tüketicinin sitede mağazayı güvenilir bir ortamda gezmesini sağlamaktır.
Tüketicilerin e-alışveriş yaparken dikkat etmesi gereken ödevler ise;
Alışveriş yapacakları web sitesinin adres kısmında belirli site sertifikasını denetleme ederek, güvenlidir ibaresini görmeleri gerekiyor. Ast bu sertifikanın tek başına tatmin edici olmadığını da bilmelidirler.
Instagram vb sosyal ağ uygulamaları üzerinden kapıda ödeme dışarıda kredi kartı veya banka kartı ile alışveriş yapmamaları, yapacakların ise sanal kart kullanarak tehlikesiz operasyon sağlamaları gerekmektedir. Kapıda ödeme işlemleri de kullanılan üçkâğıt yöntemleri arasında yer aldığından büyük pazaryerleri hariç tercih edilmemelidir
Özellikle küçük işletme olduğunu düşündükleri bütün markaların web sitelerini ve büyük pazaryerlerindeki varlığını kontrol etmelidirler.
Whatsapptan alışveriş yapmamalı, e-ticaret sitesi üzerinden delil yaratıcı sözleşmeli alışverişi seçim etmelidirler. Unutulmamalıdırlar oysa faturasız işlemler tescil dışını artırmaktadır ve alışveriş için delil oluşturacak evrak olmadan alışveriş sonrası hizmetlerden de yararlanamayabilirler.
Tek bir başlıca sayfa içerisinde pek fazla bilgiyi vermeye çalışan, sadece telefon ya da whatsapp uygulaması olan web sitelerden kuşkusuz alışveriş yapılmamalıdır. Kullanıcıya doğru tanıtımı yapamayan, seçenek sunamayan bir işletme/kurumda ürün iade işlemlerinde de muhatap bulmak bazen imkansız olabilir.
Küçük işletmelerin web sitelerinde bilhassa mesafeli satmak sözleşmesini mutlaka okuyarak alışverişlerini tamamlamalıdırlar, haklarının haberdar olmalıdırlar! Her alışveriş sonrası bankalarının hesap ekstrelerini aplikasyon üzerinden denetleme etmelidirler.
Bilgisayar ya da telefonda emin aktüel yazılımlı anti virüs programı seçim etmelidirler. Alışveriş sitelerine banka kartlarını kayıt etmemelidirler.
Alışverişi ilgilendiren sorular dışarıda özel ve bireysel sorularla karşılaştıklarında o siteyi terk etmeli, cevaplamamalıdırlar. Çünkü alışveriş ile ilgisi olmayan sorular siber suçların daha aşağı yapı çalışmalarından biri olabilir. Özellikle KVKK zarfında özel bilgileri alışveriş yapılan siteler güvenilir ise istememektedir.
her zaman belirli bir üçkâğıt yöntemi olan Oltalama- Phishing yöntemiyle kandırılmamak için taklit site olup olmadığı kontrol edilerek alışveriş yapılmalı, antre ve kart bilgileri paylaşılmalıdır.”
iha