''Sevdiği şeylere karşı fazla dikkatliyse dikkat eksikliği olabilir''
Çocuk, sevdiği şeylere aleyhinde aşırı dikkatliyse çocukta uyarı eksikliğin olabileceğini bildiren Dr. Leyla Ezgi Tüğen, ''Dikkat eksikliği olan çocuklarda görülen en sık belirtiler; okulda ve evde derse odaklanamama ve fazla pozitif uyarı hataları yapma, tayin esnasında fazla çabuk sıkılma, tahsis yapmayı sevmeme, çoğu kez eşya kaybetme, gün içerisinde yapacaklarını unutma, kendisiyle konuşurken dinlemiyormuş gibi görünmedir. Bir öteki önemli nokta da çocuğun zamanlama becerisidir. Yani çocuğun bahşedilen görevi kayıtlı bir zaman içerisinde yerine getirebilmesidir. Zamanlama becerisi ile ilgili sıkıntı yaşamış çocuklarda ise çoğunlukla tayin ya da projeleri yetiştirememe, sabahtan okula bu vesileyle hazırlanma sürecinin yavaş olması, genel olarak bir yavaşlık hali görülmektedir. Uyarı eksikliği olan çocuklarda sevdikleri alanlara karşın aşırı dikkat ( hiperfokus) durumu gözlenebilir. Mesela; saatlerce ekranda oyun oynayabilme vb. Uyarı eksikliği olan çocukların büyük bir kısmında hiperaktivite ve dürtüsellik dediğimiz belirtiler de bulunmaktadır. Hiperkaktivite kişinin yaşına ve gelişim düzeyine uygun olmayan fazla hareketlilik halidir. Hiperaktif çocuklar, yerinde duramayan olma, eli-ayağı aralıksız oynama, oda içinde zıplama-atlama-gezinme, sınıfta gezinme, fazla söylev gibi belirtiler gösterir. Dürtüsellik ise çoğunlukla bireyin davranışlarını denetleme edememesi olarak tanımlanır. Tez Canlı, sabırsızlık, sırasını bekleyememe, laf kesme, düşünüp tartmadan konuşma gibi davranışlar dürtüsellik belirtileridir'' biçiminde konuştu.
Aileler ne yapmalı?
Ailelerin ne yapacakları konusunda yorumlama yapan Dr. Tüğen,''Aileler çocuklarında bu belirtileri kendileri ayrım ederse ya da öğretmenleri kadar bunlardan bahsedilirse ilk olarak bir Çocuk ve Ergen Psikiyatri Uzmanına başvurmalıdırlar. Çocuk ve Ergen Psikiyatri Uzmanı aileden bilgi alır, çocukla görüşme yapar. Tanıya tezgâhtar olması, birçok kişi ve ortam ile ilgili data sahibi olması, belirtilerin şiddetini saptayabilmesi ve tedavi takibinde kullanabilmek amacıyla hoca, aile bildirim formları ve bazı bilişsel-psikolojik testleri kullanır. Teşhis ve tedavinin gecikmesi çocuğun aile ve sosyal ilişkilerinin bozulmasına, akademik başarının düşmesine, benlik saygısının azalmasına ve vakit içerisinde birçok ilave ruhsal durumun eklenmesine niçin olabilmektedir. Tedavide durumun şiddetine, çocuğun ihtiyacına tarafından hap tedavileri, çocukla-aileyle ve okulla yürütülen davranışsal müdahaleler uygulanmaktadır'' biçiminde konuştu.
iha